De Koer ondersteunt artistieke praktijken van kunstenaars en collectieven via langdurige trajecten. Er wordt gefocust op initiatief dat vertrekt vanuit een maatschappelijke context en hiermee met verbeelding aan de slag gaat.
2023 – 2024
Stap in de fascinerende wereld van INTERCREATION vol kunst, cultuur en participatie. Kunstenaars Katelijne De Corte en Boris Magotteaux delen hun artistieke praktijk met de creatieve geesten van de toekomst.
In 18 artistieke sessies nemen de leerlingen van BS Klimrek uit de Brugse Poort een inspirerende duik in de kunstenaarswereld van Katelijne, waarbij de Koer als creatieve speeltuin fungeert. Tegelijkertijd worden in Luik, onder leiding van Boris, eveneens twee klassen getransformeerd tot artistieke broedplaatsen.
Wat dit alles verbindt? Een reizende tentoonstelling (april-juni 2024) waar de kunstwerken van Katelijne en Boris in dialoog gaan met de artistieke resultaten van de kinderen en toont hoe creativiteit grenzen overstijgt en verbindt.
In samenwerking met Les Brasseurs en MUS-E Belgium.
Met de steun van de Franse gemeenschap.
© Leontien Allemeersch
2022 – 2024
VerhalenLab is een veilige en speelse omgeving waar kinderen en jongeren hun verhalen kunnen delen door middel van kunst en creativiteit. Het project is geïnitieerd door Chloé Wasselin-Dandre en Marina de Blas García in samenwerking met andere kunstenaars.
Samen banen ze zich een weg in de Brugse Poort. Ze verzamelen, verbeelden en delen verhalen met elkaar en de buurt. VerhalenLab organiseert (on)regelmatig diverse creatieve initiatieven om aan de slag te gaan met verschillende kunstvormen.
Met de steun van European Solidarity Corps en Alles Kan.
© Leontien Allemeersch
2023
Tijdens een intensieve projectweek trokken we eind maart naar de Neermeersen, een hoogbouwwijk tussen de Watersportbaan en de Leie. Verschillende makers en studenten werkten er in en met de lokale publieke ruimte. De groep werkte multidisciplinair (beeldend, bouwend, schrijvend, spelend,…) en co–creatief (in uitwisseling met elkaar, de plek en iedereen die ze daar tegenkomen). Op het einde van de week deelden ze het feestelijke resultaat: een collectieve interventie op locatie in de wijk.
© Renée Pevernagie
2021 – 2022
De herontwikkeling gaat van start! We grijpen dit momentum om verbeeldend te bouwen met en in de buurt en te spelen met de vrijgekomen materialen. Samen maken we de Koer nog meer de Koer. Met de Ontmanteling creëeren we ruimte voor afbraakkunsten en bouwtransformaties in dialoog met de verbouwing.
Collectieve Actie – de Ontmanteling
In de eerste fase van de verbouwing zetten de afbraakwerken van de middenbouw aan tot verbeelding. Kubieke meters aan materiaal komen en masse vrij: hout, koper, metaal en duizenden stenen. Na een uitgebreid beeldend materiaal- en ruimteonderzoek bouwen we aan collectieve acties. Zo smelt het koper tot een alternatieve munt, en transformeert de werf tot scenografie voor de steenslag: het ontginnen, schoonkappen en stapelen van de stenen.
Programma – de Ontmanteling
Naast de handen uit de mouwen te steken tijdens het bouwgewoel, maken we plaats voor reflectie en verrijkende architectuur- en artistieke praktijken. We gaan op tocht door de Brugse Poort als buurtbioloog of geveltoerist, duiken van onderuit in stadsplanning en buurtontwikkeling en zoeken inspiratie bij circulaire bouwpraktijken. Enkele bouw-observators delen van aan de zijlijn regelmatig de ruimtelijke ontwikkelingen in beelden en woorden.
© Leontien Allemeersch
2021 – 2022
Liesbeth Henderickx onderzoekt architecturale textielconstructies. Ze verwerkte ontgonnen bakstenen uit de werf tot bouwstenen voor sculpturen. Tijdens verschillende collectieve momenten bouwden ze aan kleine en grote constructies door te haken, weven, en stapelen. Steen per steen en knoop per knoop.
© Michiel Soete
2021-2022
Michiel Soete is werkzaam in verschillende domeinen binnen de podiumkunsten. Als theatermaker en acteur, maar ook als docent, coach, lichtontwerper, muzikant, technicus, (technisch) productieleider, scenograaf of bricoleur. Meestal combineert hij die verschillende rollen tegelijkertijd binnen één project. Als resident van de Koer wil Michiel een collectie maken van bijzondere dingen en verhalen uit de buurt.
© Aurelie Raha
2021-2022
Ehsan Yadollahi is een muzikant die tijdens zijn residentie een ambitieus project op poten zet over de landsgrenzen heen. Hij groeide op in Iran. Vanaf 2010 verliet hij zijn thuishaven en begon hij te reizen, eerst naar Maleisië en vervolgens naar Europa. Hij raakte in deze periode gefascineerd door de gelijkenissen tussen mensen uit verschillende landen. Door de overeenkomsten te bekijken in het gedrag van volkeren probeerde Ehsan de cultuur en tradities beter begrijpen. Hij spitste zich toe op het observeren van folkmuziek. Gedurende vele jaren in Iran bestudeerde hij traditionele Iraanse muziek die hem hielp om verbanden te vinden tussen verschillende toonladders. Hij leerde met zijn bevindingen verhalen te vertellen terwijl hij al improviserend verschillende emoties uitdrukt in zijn muziek.
In dit project wordt de rijkdom van volksmuziek in andere landen en de connectie met Gent verkend. Mooie melodieën worden herontdekt en er worden nieuwe verhalen op gebouwd. De verborgen connecties tussen mensen ontdekken, via ritmes, toonladders, melodieën en gevoelens staan centraal in Ehsans werk.
© Suzanne Debaene
2021 – 2022
Suzanne De Baene is een Gentse filmmaker met een speciale interesse in documentaire film. In 2020 studeerde ze af aan het KASK met haar korte documentaire, By My Side. Tijdens haar residentie bij de Koer wil Suzanne graag de buurt door de ogen van meisje die er wonen ontdekken. Het portret van de jongeren is ook een portret van de buurt.
© Leontien Allemeersch
2020 – 2022
“In Beerlegem (Zwalm), op zo’n 20km van de Koer, lag een door de storm gevelde eik. Zorgvuldig werd hij met al zijn wortels op een oude kar gelegd, hem erend in zijn kruin, een kar gemaakt van eikenhout, van gesmeed en gelast staal en rubberen vrachtwagenbanden. Het hout van de kar moet veel ouder zijn dan de boom die wij er mee zullen vervoeren.
Boom en kar. Beiden zijn zij tijdsdragers en stille getuigen in een verhaal waarin de mens de hoofdrol steelt. Gegrond in een nieuw verhaal brengen wij hen op een volgende bestemming.”
Max Pairon doet onderzoek naar het gebruik van menselijke kracht en oude transporttechnieken in nieuwstedelijke context. Die malle Jan verwijst naar de kar die vroeger gebruikt werd om boomstammen en andere lange voorwerpen zoals tramrails en molenroeden te transporteren.
Collectief wordt deze reis, het ‘uitzonderlijk vervoer’ van deze gevelde eik verwezenlijkt: van het platteland via het historisch centrum van Gent naar zijn nieuwe bestemming in de Koer. Onderweg nodigt Max toevallige passanten uit stil te staan bij de vraag hoe we als gemeenschap vandaag (kunnen) omgaan met grondstoffen en immaterieel erfgoed (vakmanschap, ambacht, techniek, natuur en landbouw).
Die malle Jan is een coproductie van Kunstenplatform PLAN B, WALPURGIS en de Koer. Gesteund door de Vlaamse Overheid.
2020-2021
FaBRECOLLECTIV. is een up-and-coming Hiphop collectief uit Leuven bestaande uit Fred Gata en Mustapha the Chosen One. Ze brengen een frisse mix van pop, soul, funk en Hiphop en flirten met je oren met hun melodieuze rap en zang. Tijdens hun optredens combineren ze muziek, humor, dans en live muziek om het kot af te breken. Naast hun muziek houden Fred en Mustapha zich ook bezig met het ondersteunen van mensen die op zoek zijn naar een creatieve uitlaatklep. Deze twee zijn momenteel nog behoorlijk low profile, maar daar zal snel verandering in komen.
Project bijeenkomst, 17 juli 2021, © Tim Theo Deceuninck
2020-2021
Azam Masoumzadeh onderzoekt de geschiedenis in de laat 20e eeuw van de Brugse Poort in relatie tot Qazvin Port in Teheran. Tijdens haar residentie werkt ze aan denkbeeldige conversaties tussen de twee plekken en hun inwoners. Deze hebben op veel vlakken veel gelijkenissen – maar zijn ook ook werelden op zich.
In een kort beeldverhaal geeft Azam een inkijk in de eerste fase van haar werkproces. Ze nodigt iedereen uit om verhalen te delen en zo de geschiedenis van de buurt, de Brugse Poort opnieuw op te bouwen vanuit een gemeenschappelijk perspectief.
Het is nooit te laat, It’s never too late - wandeling door de Brugse Poort © Leontien Allemeersch
2020-2021
RUIMTEN RONDOM
Katinka de Jonge verdiept zich in de relatie van de buurt met de tuinen, parken en plantsoenen. Niemand is tegen bomen, en hoe worden groenstructuren ingezet om de wijk op te fleuren? Is dat groen wel voor iedereen? Welke soorten groeien er? En hoe denkt de buurtbewoner zelf over de bomen en planten die haar of hem omringen?
Via wandelingen brengt Katinka het groen in kaart en verzamelt ze verhalen van buurtbewoners en beleidsmakers over deze zwijgzame medebewoners die met hun wortels, bladeren, sprietjes, takken en bloemen mede de eigenheid van de buurt bepalen.
2020
Tijdens het voorjaar van 2020 wordt een interdisciplinaire groep uitgedaagd om samen een Kast-sculptuur te ontwerpen volgens de principes van circulair bouwen. De BAUKAST vormt een antwoord op de vraag hoe een sculptuur de grens kan vormgeven in een ruimte en tegelijkertijd een invloed kan hebben op het gebruik ervan. Het betreft een sculptuur van ongeveer 9m lang, 6m hoog en 2m breed. De realisatie van de BAUKAST vormt meteen het startschot van de verbouwing van de Koer.
fase 1: Opstartfase
fase 2: Teken en schetsfase
fase 3: Circulair bouwen – 4 praktijkvoorbeelden
fase 4: Verplaatsing van materialen
fase 5: Realisatie van de sculptuur
fase 6: Feestelijke inhuldiging van de BAUKAST
Ontwerpwerkgroep: Karolien Soete, Leendert Van Accoleyen, Maud Veen, Max Pairon, Marthe Meijer, Jan Laute & Wiebe Moerman.
Georganiseerd i.s.m. Dear Pigs / AAC architecture
Gesteund vanuit Transitiereglement Vlaanderen en Stad Gent.
2019
Tijdens Bonte Avonden herdenken we de Koer vanuit haar rijke verleden als gemeenplaats. Alle troeven van het huis worden uitgespeeld in een avondvullend programma. Een keuken en bar die op volle toeren draaien, een podium met grandioze artiesten én een oogverblindend publiek.
Acts van oa Jean-Paul Dance, Be Flat, Gerard Herman, Joris cocktail, …
Muziek olv Jonas de Rave en Ariane Cohen-Adad
Regie olv Jasper D’Hondt
06, 07 & 08.12.2019
Meer info: Bonte Avonden
Georganiseerd i.s.m. Circusplaneet
Gesteund als Participatieproject kansengroepen, projectsubsidie kunstendecreet en dienst cultuur Stad Gent.
2019
Speel jij soms ook graag eens de baas? Heb jij soms ook zin om jouw gedacht eens goed te zeggen? En ben je tussen 6 en 10 jaar oud? Dan is de Koer op zoek naar jou!
Op 10, 11 & 12 april 2019 toveren we de Koer om tot een creatieve broedplaats waar kinderen hun zotste ideeën kwijt kunnen om van de Koer ook hùn plaats te maken. Tijdens deze belevingsdriedaagse nemen we de Koer samen met hen onder handen. Van ‘s ochtends tot ‘s avonds dompelen we hen onder in uiteenlopende creatieve workshops waarin ze vorm geven aan hun wildste Koer-dromen. Op zondag 14 april 2019 worden de resultaten gepresenteerd bij de Ciné Bambino vertoning.
De plaatsen zijn beperkt, dus inschrijven is de boodschap!
Praktisch:
Voor kinderen van 6 tot 10 jaar
Woensdag 10.04.19 t.e.m. vrijdag 12.04.19 telkens van 9:00 tot 17:00
Je schrijft in voor 3 dagen.
Deelnameprijs: €50 – UiTPAS kansentarief €10
Gesteund als Participatieproject kansengroepen vanuit het departement Cultuur, Jeugd, Sport & Media en dienst cultuur Stad Gent.
2018-2019
Leendert is aan het verbouwen op de Koer. Hij wil de achterste plek bruikbaar maken. Vertrokken vanuit de vraag wat er nodig is op die plek is hij al dagenlang aan het graven. Nu is er een put. En er komt nog een poort. Een poort naar een nieuwe ruimte.
Het is belangrijk om aanwezig te zijn op de plek. ‘Zijn’ is heel belangrijk. Voeling krijgen met de plek en zorgen dat er iets beweegt. Mensen ontmoeten en met mensen in contact komen.
2018-2019
Community of Listeners is een meertalig vertelplatform opgericht door Helena Lemonnier en Mohsen Mahjoobi. Het vertelplatform wil mensen samenbrengen rond verhalen, performatieve kunst en muziek.
Community of Listeners is a storytelling platform founded by Helena Lemonnier and Mohsen Mahjoobi. It focuses on bringing together people around storytelling, performing arts and music.
2018-2019
Bart Spitaels onderzoekt de geschiedenis van de buurt via tekeningen. Er duiken elementen op van machines en fabrieken. De voormalige industrie komt weer tot leven. Tussen de koele architecturale lijnen duiken socialistische bloemen op zoals de rode roos, de anjer en de meibloem.
Tegenstellingen worden zichtbaar: het grote geld van de industrie vs. de sociale strijd en de industrie vs. de natuur.
2018-2019
Het begint met de vraag wat er al is.
Elke plek is een verzameling.
Een slechts deels bewuste combinatie van objecten, personen, coördinaten, plannen en gebeurtenissen.
Standvogel is een project van Leontien Allemeersch en Menzo Kircz.
Zij proberen niets nieuws te maken. Alleen de dingen op een andere manier naast elkaar te zetten. Of tegen elkaar aan. De dingen op een andere manier heel ver uit elkaar te plaatsen.
Een project dat zelf ook een verzameling is van pogingen een plek weer te geven.
Een onvolledige samenvatting samengebracht door Menzo Kircz en Leontien Allemeersch.
2018-2019
De Zetting brengt een ode aan de Brugse Poort.
Edwin Stolk initieert De Zetting, dit plan is geïnspireerd op ‘De Vinkenzetting’, een eeuwenoude Vlaamse volkssport die ook wel kortweg ‘zetting’ wordt genoemd. De vinken worden in wedstrijdkooien langs de straatkant geplaatst. Na het startsignaal telt elke deelnemer een uur lang het aantal “liedjes” van de vogel. Enkel liedjes die eindigen op het kenmerkende “suskewiet” tellen mee. In de Brugse Poort werden deze wedstrijden georganiseerd aan de Groendreef en de Leiekaai.
2018
de Koer en VOEM steken drie dagen de oven aan en nodigen uit om mee te komen stoken, bakken en proeven. Verder ligt er niets vast, al slaat de verbeelding op hol: Een tweedubbele raketverbranding brengt de oven op temperatuur, trompetten schallen op elke straathoek en brood uit alle hoeken van de wereld wordt in de oven geschoven.
We plannen drie werkmomenten om 72 UUR VUUR voor te bereiden en een dak te bouwen voor de oven.
We werken vrijdag 09.11.18, 16.11.18 & 23.11.18 en starten telkens om 09:30 met koffie, we bekokstoven het programma bij de lunch om 12:30 en ruimen de werf op tegen 17:00.
Heb je een idee? Goesting om erbij te zijn? Mail eva@dekoer.be of kom gewoon langs. Meer info www.dekoer.be
Georganiseerd i.s.m. Voem vzw.
Gesteund als Participatieproject kansengroepen vanuit het departement Cultuur, Jeugd, Sport & Media en Etnisch-Culturele Diversiteitsprojecte
© De Koer
2018
Voor BASSIN PUBLIC transformeerde de Koer tot een publieke wasplaats waar uitgenodigd werd tot collectief kuisen. Op grote schaal en speelse wijze werden de tapijten van de Brugse Poort gewassen. Deelnemers uit de buurt en daarbuiten demonstreerden praktische kunde of onkunde in het kuisen terwijl er ingespeeld werd op het rijke universele erfgoed en de verhalen rond kuisen.
De aanzet voor deze actie kwam van Clara Vankerschaver, voormalig resident bij de Koer. In de zeeptuin en met het collectief Om Zeep wordt er verder gewerkt aan duurzaam onderhoud.
Georganiseerd i.s.m. het Bomfestival van ‘Bij de Vieze Gasten en Kringwinkel Open plaats.
Gesteund als Participatieproject kansengroepen vanuit het departement Cultuur, Jeugd, Sport & Media en Stad Gent Klimaatstad.
Gesponsord door Sioen industries.
© Michele Moranka
© Janes Zeghers
2017-2018
Ik wil onderzoeken of ik werk kan maken dat getoond wordt in een theatercontext. Kan ik bijvoorbeeld de rollen omdraaien en ipv performance in een exporuimte, beeldend werk in een theaterzaal brengen. Ik wil meer met mijn lichaam bezig zijn, het onderzoeken, wat kan het vertellen. Ik wil meer met mijn teksten bezig zijn, kan ik teksten brengen, ligt dat binnen mijn mogelijkheden? Ik wil een lege ruimte als werkplaats en compositie maken met dingen en teksten en lichamen en mezelf. Grappige dingen doen. Fris zijn dus sporten. Ik wil lezen, boeken en bundels en misschien zelfs een theaterstuk. Ik wil mensen leren kennen, stemmen leren kennen en er naar luisteren of soms niet. Ik wil expirimenteren, ik wil ruimte voelen ik wil eten en drinken en nadenken en voorzichtig zijn, ik wil samenwerkingen aangaan met mensen die ik boeiend vind, ik wil een voorstelling maken, ik wil geen geld verdienen vooralsnog, geen schilderijen maken. Ik wil geen dingen doen die ik niet voel maar wel denk of vice versa. Ik wil achter de toog staan en pinten tappen. O wat zou ik graag pinten tappen. Of mensen meenemen in mijn auto en dan gesprekken. Want gesprekken in een auto en pinten tappen is uiteindelijk hetzelfde: ik heb nood aan een handeling om me achter te verschuilen als het spreken niet meer vlot. Ik wil niet roken.
2017-2018
‘Heb jij de Eiffeltoren in huis?’
Nationale symbolen en persoonlijke herinneringen zijn op heel diverse manieren terug te vinden binnenshuis: de Chinese muur op een magneet aan je koelkast, een steen gevonden in de Franse Alpen, een sleutelhanger van de Aya Sofia, … Tijdens haar residentieperiode in de Koer gaat Elien Ronse op zoek naar souvenirs in de Gentse wijk Brugse Poort. Ze brengt de souvenirs of vlaggen in beeld en verzamelt gegevens die achter deze objecten schuilen. Op deze manier brengt ze de wereld binnen de Brugse Poort in kaart.
© Samira El Khadraoui
2017-2018
|A| POINTS DE REFLECTION
(Hoe) Kan een ruimte uitdagen tot creatief denken?
(Hoe) Kan ruimte van invloed zijn op processen die zich binnen de ruimte afspelen?
ACTIE 1 MIROIR
site KOER:
Spiegels in KOER: als ruimtelijke ingrepen en als fotografische observaties.
Op de site verzamel ik achtergelaten spiegels. Ze krijgen een plaats in de verschillende ruimtes. Soms onopvallend geïntegreerd in de ruimte, op andere plaatsen opvallend aangebracht. Voorlopig zonder criteria: het plaatsen gebeurt spontaan. De ruimte rondom, reflecties en de beelden op het spiegeloppervlak fotografeer ik (spiegel als kader). Misschien kunnen ze aanleiding geven tot een gedachtenwisseling over de potenties van de plekken.
2017-2018
Fictional archaeologies of interpreted evidence. De Koer is the site for our archaeological excavation. Over the period of our residency, we will document its history. We will look for evidence, find its interpretation. Who lived and worked there? Twenty years ago? And twenty years in the future? Are they still around? Do they remember? What did they leave behind?
Digging through the layers of the building’s substance, the team of archaeologists collect and document.
They make up stories, of the past, present and future. True facts merge with fiction. Real findings mix with interventions.
© de Koer
2017-2018
Sinds het begin van de residentie in oktober 2017 is het idee van een compositie voor het gebouw geëvolueerd naar een compositie door het gebouw. Het gebouw met daarin zijn mensen en apparaten gaan de klanken produceren en beïnvloeden. Ik zoek welke klanken er in De Koer aanwezig zijn en neem ze op via gewone microfonen, contactmicrofonen en induction coil pickups. Vanuit mijn ervaring als live improviserende muzikant werk ik naar een performance toe die alle klanken samenbrengt. Het gebouw wordt een nieuw instrument dat ik leer bespelen.
© de Koer
2017-2018
Een ongewenste gast tracht in alle stilte De Koer over te nemen. De Koer strijdt strategisch terug, maar structurele offers moeten worden gemaakt. Opbouwen en afbreken.
De Huiszwam vertoeft op de koele, vochtige muren en vloeren van De Koer en heeft, ondanks zijn naam, weinig weg van een huisdier. Maar wat doet het daar en hoe komt het daar?
Met dit project willen we de buurt betrekken in de dialoog met de huiszwam, door een reeks participatieve activiteiten, die de moeilijkheden en mogelijkheden van zwammen en schimmels blootleggen en de buurt in staat zal stellen om te creëren en bouwen met zwammen en hun fungale stempel op De Koer achter te laten.
2017-2018
Sacer is a performative street parade that builds upon singing strategies to suggest the notion of marginality as a positive bonding element in micro communities. In early Roman religion, Sacer denoted anything “set apart” from common society. What is that which makes us feel on the borders of what society expect from us? What is to be at the margin together? And, shouldn’t we be celebrating this position?
In this performance, song will be the performative organizing principle for an itinerant behaviour, populated by affects and visual landscapes produced by means of voice exchange during the creative process. Throughout the process the song becomes a mode of acting. The vocally produced vibrations are the primary sensing of the group constellation, through which each individual body unfolds towards a common skin.
2016-2017
Ik ben op de Koer geweest. De koer is een collectief gedragen plek in wederopbouw, met geschiedenis, wetmatigheden en in constante verandering. Ik heb er geslapen, gegeten, gedronken, verzameld, gevallen, getoond, verzet, bijgesprongen, leeggehaald, gebouwd, gesloopt, bijgehouden, gewacht, nog is gevallen, geschetst, gesproken en gegraven. Een proces dat totnogtoe resulteert in een allegaartje van teksten, bouwsels, turnoefeningen, kostuums, trompe l’oeils en toevallige passanten. Kom kijken en ik laat het u zien.
2016-2017
Laten we van de Koer een landschap maken, prachtig en productief. Meegaand met wat de omstandigheden toelaten – de beschikbare ruimte, de weersomstandigheden, het engagement van de tuiniers – wordt een selectie planten geteeld die hier kunnen gedijen en door hun specifieke eigenschappen gebruikt kunnen worden om zeep mee te maken. Een selectie planten, rijk aan natuurlijke zeepstoffen, rijk aan aroma en thuis op schrale grond. Een schijnbaar banaal product als zeep is het vertrekpunt voor een breder kijken naar praktijken die mensen ontwikkelen in hun dagelijkse omgang en zorg voor de dingen. Routines en rituelen, mogelijk los van de markt en het commerciële circuit en vanuit een ecologische en sociale welwillendheid. Simpel en zinvol werk, dag na dag uitgevoerd door zoveel mensen begaan met hun omgeving.
2016-2017
Binnen mijn residentie project focus ik op de winkels van de Brugse Poort als efemere ontmoetingsplaatsen waar verscheidene gemeenschappen elkaar kruisen. De identiteit achter de naam of logo, de vlaggen in de vitrine en de streekproducten die ze verkopen maken een connectie met het land van oorsprong waarmee ze zich verbonden voelen. Als nieuwsgierige klant wil ik de verschillende winkeliers ontmoeten en zo de gemeenschappen leren kennen. Mijn plan is om de visuele aspecten eigen aan elke winkel te documenteren en in een publicatie met elkaar te verbinden. Ik zie het als een uitdaging om het moment waarop de publicatie wordt voorgesteld de streekproducten en levensverhalen met elkaar en een publiek te delen.
2016-2017
Er is iets bouwende op de grond van de Koer. De intentie is vertrouwd en het gewone wordt doordrongen van het creatieve leven. Mijn kijk op de connectie tussen beeld en taal als communicatie, open systeem, serialiteit, ontdekking, uitvinding & meerduidigheid dient als uitgangspunt voor deze residentie. Hierbij is het mogelijk paradoxen te stellen en de functie/non-functie van een visuele communicatie in vraag te stellen. Na een kennismaking met de plek kunnen er velerlei beeld dragende ingrepen plaatsvinden. Als voorbeeld wordt er gezocht naar een eigen manier van ‘reclame’ maken en kunnen kenmerkende beeldende elementen (schilder-, foto-, teken, installatiekunst, …) fungeren als personages.
2016-2017
The Other Bar
Wat gebeurt er als we onze diverse ideeën, dromen en filosofieën over hoe een bar eruit ziet en werkt samenbrengen? Brengen we dan automatisch onze culturen samen? Is dat mogelijk?
De bar is een semi-publieke ruimte, een plaats waar mensen van diverse achtergronden elkaar kunnen ontmoeten. Maar je kan een bar ook bekijken als een archetype, een plaats met bepaalde conventies, vaak eigen aan een bepaalde cultuur. De ruimte die Ann De Keersmaecker wil cree?ren beoogt verschillende soorten bars bijeen te brengen. Er wordt samengewerkt met verschillende barmannen uit de Brugse Poort.
© Inge Van den Kroonenberg
2016-2017
De Brugse Poort is een buurt vol talen. Al deze talen hebben eigen klanken en stemmingen. We gaan deze klanken verzamelen door er opnames van te maken. Deze geluidsopnames gaan we verwerken tot nieuwe geluiden die de basis vormen voor het ontwikkelen van een fictieve taal. Met dit project willen we het gegeven taal vanuit een fonetisch perspectief benaderen en haar betekenis even links laten liggen. Zo gaan we op zoek naar het ervaren van taal in een toestand die aan betekenis voorbijgaat. Geheel in de Babelse traditie is deze onverstaanbaar. Ze geeft op een speelse manier uitdrukking aan de spraakverwarring die eigen is aan een buurt die gevuld is met een multitude aan talen.
2016-2017
Almanak is een audioverhaal over De Meibloem, gebaseerd op wat bewoners over hun stadsbuurt vertellen. Welke anekdotes onthouden zij uit de rijke geschiedenis van de plek? Aan de hand van deze verhalen en anekdotes over de buurt, maak ik een mozai?ek van vijf verhalen die waar zijn, of waar zouden kunnen zijn. Een kruising tussen feit en fictie, verteld door buurtbewoners, gespeeld door acteurs. Oral history met een hoek af. Over het eerste verdiep van Cinema Rio, de Internationale, impotentie en een nooit afgewerkte accordeon hit.