Katinka de Jonge

In mijn projecten speel ik de rol van de onbetrouwbare editor. Het verzamelen en selecteren van informele informatie (restjes tekst, vluchtige gesprekken en verborgen beelden) is een belangrijk onderdeel van mijn werkproces. Door dit materiaal te ordenen en te bewerken, genereer ik nieuwe verbanden en speculatieve narratieven, balancerend tussen fictie en documentatie.

Het onderzoeken van een plaats en plaatselijkheid staat centraal, en ik werk graag in dialoog met een plek. De afgelopen paar jaar zijn het gebruik van geluid en opnames een steeds grotere rol gaan spelen. Ik zie geluid en gesproken woord als een manier om iets te portretteren, om een verschuiving in focus aan te brengen in de perceptie van onze omgeving die vooral gericht is op zien. Je kunt ook een beeld maken in geluid. Of de toeschouwer zijn eigen beeld laten vormen door de combinatie van wat zichtbaar en hoorbaar is.

Tijdens mijn residentie bij de Koer wil ik mij verder verdiepen in het maken van geluidswandelingen. De wandelingen zijn een manier om “een verhaal in de ruimte te duwen” en te luisteren naar verdoken stemmen van een plaats. Mijn interesse gaat voornamelijk naar de gesproken, informele geschiedenis, beschrijvingen en details van de omgeving en belangrijke gebeurtenissen. Ik zoek in de wandelingen naar een zekere verbeeldingskracht, naar een andere beleving van de pleinen, gevels, auto’s en bomen, ik zoek naar een soort blikwisseling.

Ik wil daarom ook graag zo veel mogelijk ‘ter plaatse’ zijn in De Koer en de ruimte en tijd van de residentie gebruiken als een soort atelier waarin ik verschillende vormen van mijn project kan testen, in directe dialoog met de buurt, vaste medewerkers, en de andere residenten.