Soundroutes

Sinds de jaren ’80 is hiphop als beweging aan een serieuze opmars bezig. Voor heel wat jongeren is hiphop een instrument waarmee ze hun eigen opvattingen en ervaringen een stem kunnen geven; een manier om zich bewust te worden van hun roots en sociale omstandigheden. Vanuit het jeugdwerk zijn er heel wat initiatieven die zich richten op de eerste laagdrempelige kennismaking met hiphop. Samen met Graffiti vzw en de jazz-pop afdeling van het KASK Conservatorium te Gent zet de Koer in op een cross-sectoraal project, genaamd Soundroutes. Het project kent drie onderdelen; een bootcamp in het voorjaar, één in het najaar en een interstedelijke presentatie-toer.

Tijdens de voorjaars-bootcamp in mei brengen we een groep van 12 rappers samen in de Koer om onder professionele begeleiding een week aan hun skills te werken. De coaches van Graffiti vzw komen hiervoor langs met hun ‘Zwerfkeet’, een volledig uitgeruste, mobiele opnamestudio. We stellen een evenwichtig en uitdagend programma samen waarbij we aandacht hebben voor het schrijven van teksten, raptechnieken, podiumprésence, productie… Tijdens de bootcamp wordt er toegewerkt naar een toonmoment op de Koer.

In een tweede fase organiseren we een najaars-bootcamp, waarin we verder werken op de resultaten van het voorjaar. Deze sessies vinden plaats in de studio’s van het KASK en worden begeleid door zowel een rapper verbonden aan Graffiti vzw als een docent van het KASK. Hierin wordt er een wisselwerking gecreëerd tussen 5 rappers en 5 jazz muzikanten, en werken we toe naar een show, waarbij de opgedane skills gedeeld zullen worden. Het artistieke resultaat is een licht onvoorspelbare mix van jazz, hiphop en slam poetry, gegroeid uit de muzikale en tekstuele ‘flavours’ van alle betrokkenen. Dit concert reist na een try-out in club Telex naar drie partnerorganisaties in Gent, Brussel en Antwerpen (tba).

HISTORIEK

Sinds 2018 maakt de Koer deel uit van het Europese project ‘Soundroutes, notes to get closer’ met partners in Duitsland, Griekenland, Spanje, Italië en België. Met het project willen we de recente vluchtelingencrisis omzetten in een kans. De meeste mensen die in Europa aankwamen, waren onderdeel van de middenklasse in hun geboorteland, waardoor deze vluchtelingenstroom van een andere orde is dan de vorige. Zo zijn er ook heel wat professionele muzikanten erin geslaagd om Europa te bereiken met als gevolg dat de culturele scene enorm verrijkt is. Dit potentieel willen we omzetten in de praktijk. Het project biedt de mogelijkheid aan lokale- en gevluchte muzikanten om samen te spelen binnen een professionele omgeving. Een muzikaal traject waarbij muzikanten van elkaar leren en hierdoor hun muzikaal scala kunnen uitbreiden. Samen op zoek naar een gedeelde interculturele muzikale taal.

SOUNDROUTES I

Tijdens de eerste twee jaren van het Soundroutes project (2018-2019) organiseerden we als Belgische partner 7 interculturele jamsessies met muzikanten die al lang en minder lang in België wonen. Na de eerste drie jamsessies werd de vaste equipe gekozen: Jamal Moussaid (bas, percussie, zang), Shalan Alhamwy (viool), Sangar Suhail (stem), Robbe Kieckens (percussie) en Jonas De Rave (cimbalom, accordeon, piano). Deze groep bouwde vervolgens verder aan een eigen repertoire en traden op in tal van culturele huizen in België. Dit hele proces werd door Berber Verpoest in beeld gebracht in de documentaire ‘Shadow Music’. Deze documentaire toont de verhalen en ervaringen van muzikanten die Europa hebben bereikt.

Begin 2020 wisselde de bezetting van de soundroutes band. De lead zanger Sangar Suhail verhuisde naar Londen en werd vervangen door zangeres Gergana Velikova. Deze bezetting werkte tijdens een intensieve residentie aan een nieuw repertoire. In februari 2020 namen we de videoclip ‘Mitro des Mitro’ op: https://vimeo.com/409196274

SOUNDROUTES II

Met de steun van Creative Europe en Futur 21 konden we in ’20-’21 een versnelling hoger schakelen. Met Soundroutes II zetten we met alle partners volop in op culturele kruisbestuiving tussen muzikanten met verschillende muzikale achtergronden. De focus lag op de samenwerking tussen artiesten en organisaties over de landsgrenzen heen met als doel meer mogelijkheden om te creëren, te performen en skills te delen. Als Belgische partner organiseerden we 12 local incubator sessies (jamsessies, optredens, huiskamerconcerten, repetities). Verder zetten we samen met de partners Jam Session Circuit op waar meer dan 40 muzikanten aan deelnamen. Tot slot organiseerden we 10 masterclasses waarbij telkens andere muziektradities centraal stonden ism conservatorium Kask School of Arts en de Centrale.

“The Soundroutes sessions I took part in were joyful experiences; each time I played with musicians of different musical orientations and genres. It was a challenge for the band to come up with a repertoire to perform. Some music was completely new for some of us, and certain genres I had never played in my life, but in the end it was always a great and interesting result. We learned music through different techniques and approaches, learning by ear, with music sheets, experimenting, improvising and melting styles together. At the end of each session, one aspect was totally clear to me: the beauty that music can bring on both an artistic and a social level. Through music real bridges can be built, not metaphorical ones!” Shalan Alhamwy, Syrian refugee in Belgium

Meer info: michiel@dekoer.be

Met steun van:
2018 Creative Europe -programma van de Europese Unie en stad Gent
2019 Projectsubsidies Vlaanderen & transitiereglement Vlaanderen
2020 Creative Europe -programma van de Europese Unie, Futur 21 & SabamNationale Loterij / Loterie Nationale
2022: Futur 21 & Sabam