Soet Kempeneer van Birds of Paradise: interview

“Bij liveoptredens kan je zien hoe de mensen reageren op je muziek en dat is toch heel verschillend met het alleen luisteren naar een opname.”

 

Soet Kempeneer speelt contrabas en is al van zijn 14 jaar actief bezig met muziek. Op zijn 18e begon hij met het schrijven van eigen nummers. Samen met Andrew Claes op ewi en sax, Klaas De Somer aan de drums en Jarno Verheyen als pianist en electronics vormt Soet al enkele maanden de muziekgroep Birds of Paradise.

Foto: Rudy Carlier (facebook Soet Kempeneer)

Soet, je bent al van je 14e actief bezig met muziek. Heb je een bepaalde muzikale opleiding gevolgd?

Soet: “Ja, eerst studeerde ik aan de kunsthumaniora in Brussel, daarna het conservatorium in Den Haag, om ten slotte verder te studeren aan het conservatorium in Antwerpen. Momenteel volg ik nog een educatieve master aan het conservatorium in Brussel.”

Hoe is Birds of Paradise ontstaan?

Soet: “Het is een project dat gegroeid is uit het conservatorium in een samenwerking met de Bozar in Brussel. Charlie Parker wordt dit jaar 100 jaar en de Bozar wou dit vieren. Ze vroegen aan Andrew Claes van STUFF om iets in elkaar te steken. Hij doceert elektronische muziek aan het conservatorium van Antwerpen. Ik heb Andrew op het conservatorium leren kennen waar ook Klaas en Jarno een opleiding volgden. Andrew vroeg ons om hieraan mee te werken en zo is Birds of Paradise geboren.”

 

“We zijn vrienden die samen muziek maken en dat schept een band.”

 

Jullie kennen elkaar dan heel goed?

Soet: “Wij zijn echt vrienden die samen spelen. Klaas, de drummer, ken ik al van mijn 16 of 17 jaar. De pianist ken ik van het muziekspelen nog voor we samen op school zaten. Samen muziek maken, schept dan ook een band.” 

Hoe zou je jullie muziek omschrijven?

Soet: “Het is gebaseerd op de muziek van Charlie Parker en de typische jazzmuziek van de jaren veertig. Toen bevond men zich in de overgang van de traditionele naar de moderne jazz. We werken met hetzelfde materiaal en composities, maar vertalen dat naar een contemporaine, elektronische manier van spelen. We maken gebruik van verschillende technieken uit de elektronica wereld.”

 

“We improviseren er samen op los om tot een idee te komen.”

 

Hoe beginnen jullie met het maken van muziek?

Soet: “De uitdaging was om de technieken waarmee we bezig waren te combineren met bestaande muziek van Charlie Parker. We proberen het aan te pakken vanuit een concept. We willen conceptueel omgaan met het bestaande repertoire en dat op een smaakvolle manier omzetten naar elektronica. Het is belangrijk dat we letten op de parameters zoals de harmonie, het gevoel en het ritme van die muziek. Uiteindelijk improviseren we er samen op los om dan tot een idee te komen. Alles komt samen tijdens het improviseren.”

Jullie baseren zich op Charlie Parker, maar jullie maken wel eigen nummers?

Soet: “Het is vooral belangrijk dat er duidelijk gehint wordt naar de thema’s van Charlie Parker. Het is een mengeling van onze eigen ingeving en de ingeving die er al is. Eigenlijk zijn het wel covers die we brengen, maar we spelen ze niet letterlijk. We geven er sowieso onze eigen invulling aan.”

Ik neem aan dat Charlie Parker dan ook heel belangrijk is voor jullie?

Soet: “Ja, hij is zeker onze muzikale held en ik denk dat ik mag spreken in naam van ons alle vier.

 

“Een bepaalde vibe aanvoelen in een ruimte, terwijl jij daar met je medemuzikanten staat op te treden, is een geweldig gevoel.”

 

De naam Birds of Paradise, waar komt die vandaan?

Soet: “Die leidt ons opnieuw naar Charlie Parker (lacht). Het is de titel van een werk van hem. Daarnaast is de paradijsvogel een sociale vogel met hele mooie kleuren, dus dat is ook een leuke referentie.”

Wat vind je het boeiendste aan de muziekwereld?

Soet: “Het liveoptreden vind ik het interessantst. Het houdt meer steek omdat je dan de vibe van het moment, de mensen rondom jou en de muzikanten kan waarnemen. Je kan zien hoe de mensen reageren op je muziek en dat is toch heel verschillend met het alleen luisteren naar een opname. Een bepaalde vibe aanvoelen in een ruimte, terwijl jij daar met je medemuzikanten staat op te treden, is een geweldig gevoel.”

Zijn jullie momenteel bezig met opnames?

Soet: “Normaal gezien gingen we dinsdag opnames doen, maar door omstandigheden (Coronavirus, nvdr) kon dat niet meer doorgaan. Het komt er dus wel hoogstwaarschijnlijk nog van.”

Wat is jullie ambitie?

Soet: “Zo’n interessant mogelijke muziek maken en spelen.”

Ben je op muzikaal vlak nog met iets anders bezig naast Birds of Paradise?

Soet: “Momenteel ben ik veel aan het experimenteren met elektronische muziek. Ik experimenteer met een bepaalde manier van muziek maken op de computer die ik zelf bedacht heb en die ik nu ook aan het ontwikkelen ben. Veel dingen uitproberen en maken is nu het idee.”

 

“Ik zou heel graag van muzikant mijn beroep willen maken. Dat is iets om naar uit te kijken.”

 

Wil je daar later effectief iets mee doen of is het meer voor het plezier?

Soet: “Er is zeker wel een plan er iets mee te doen. Dat zou ik toch echt heel leuk vinden. Ik zou dan ook heel graag van muzikant mijn beroep willen maken. Iets om naar uit te kijken.”

Om te eindigen zou ik graag nog eens weten welke drie nummers jij zou kiezen als je een radioprogramma mocht samenstellen.

Beginnen zou ik doen met John Coltrane en het nummer I want to talk about you (live at Newport 1963), vervolgens leg ik Hiele op met het nummer Gestures en als afsluiter Dan Weiss Trio plus One met Jamerson.

Dank je voor de tips! We beluisteren ze zeker en zijn benieuwd naar meer van jou en Birds of Paradise.