De residenten van de Koer nemen gedurende een weekend de boel over. Met het presenteren van hun residentieprojecten maken zij een alternatief festival waarbinnen artistiek werk van allerlei allooi een plek vindt. Een viering van De Koer en haar mogelijke invullingen, een feest vol bespiegelingen, voorstellen en verbintenissen.
Doorlopend:
Open mushroom lab – Niek D’Hondt en Winnie Poncelet
‘Nu hangen ze bij ons aan de diepvries’ – Elien Ronse
| mémoire miroir | espaces-autres – Samira El Khadraoui
Donderdag:
19:00 Tour – Bert Vila en Lydia Karagiannaki
20:00 Overdracht
21:00 Solo concert – Stijn Demuynck
22:00 ‘I’m not here’ – Janes Zeghers
Vrijdag:
19:00 Voorstelling publicatie
20:00 Kaas, Wijn & Dia-avond – Elien Ronse
21:00 ‘I’m not here’ – Janes Zeghers
22:00 Screening ‘The Mirror’ (1975) Andrei Tarkovsky – Samira El Khadraoui
Zaterdag:
07:35’30” ‘Van de boom langs de pomp naar de koffietafel’ – Stijn Demuynck (luistertour tot 9:00)
14:00 ‘I’m not here’ – Janes Zeghers
15:00 Workshop zwammen voor kinderen – Niek D’Hondt en Winnie Poncelet
17:00 Tour – Bert Vila en Lydia Karagiannaki
18:00 Pizza’s aan 5 euro
20:00 ‘the night before the forests’ – Adriana La Selva
22:00 Solo concert – Stijn Demuynck
23:00 Signeersessie publicatie
23:30 DJ set
Bert Vila en Lydia Karagiannaki
‘Fictional Archaeologies of Interpreted Evidence’
De Koer is the site of our archaeological excavation. We document its substance. The walls, floors, cracks, shadows, the dust, dirt, the leftovers. The layers of materials, of uses, of stories. Who lived and worked there? Twenty years ago? And twenty years in the future? True facts merge with fiction. Real findings mix with interventions.
De Koer has been transforming, and is going to be transformed. Bert Villa and Lydia Karagiannaki are taking you to a guided tour through the history of the building, a site visit to an archaeological excavation.
Adriana La Selva
‘the night before the forests’
An etude on the poetic potentialities of a physical training, looking at other modes of existence of an artistic work outside the final product. What happens when we use our training tools as an aesthetic device? During the etude, we will ask the viewers to create a document of their impressions.
Elien Ronse
‘Nu hangen ze bij ons aan de diepvries’
Elien Ronse documenteert souvenirs en hun achterliggende verhalen in de Brugse Poort. Het souvenir is de representatie van een moment in de tijd, het refereert naar een gebeurtenis, maar kan nooit een terugkeer waarmaken. Een souvenir heeft het doel te verwijzen naar een specifieke locatie. Door voorwerpen die gemaakt worden op verschillende plekken te documenteren, brengt Elien in kaart hoe de wereld letterlijk binnen komt in ons privéleven.
Janes Zeghers
‘I’m not here’
Ik hurkte met mijn gezicht enkele centimeters verwijderd van dat van een marmeren beeld. Of het kwam door mijn lichamelijk zwakte of door mijn geestelijke, weet ik niet meer, maar alles wat ik zeker achtte schommelde in verwarring heen en weer en het stenen beeldhouwwerk leek voor een kort tijdje te ademen. Heel even maar, in een blik van zinsverbijstering meende ik dat object te zien leven. Alsof het marmer slechts een gipsen laagje was dat over je huid ligt en bij elke beweging kan barsten. Ik voelde de aanwezigheid van iets wat niet aanwezig hoort te zijn.
Graag inschrijven via het formulier. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjHvJkfzP4ecIaRpuJpUb_I-cCeLWi1X8DQPvYno4fOhqNrw/viewform
Samira El Khadraoui
| mémoire miroir | espace-autres
If I were asked to name the chief benefit of the house, I should say: the house shelters daydreaming, the house protects the dreamer, the house allows one to dream in peace. Thought and experience are not the only things that sanction human values. The values that belong to daydreaming mark humanity in its depths. Daydreaming even has a privilege of autovalorization. It derives direct pleasure from its own being. Therefor, the places in which we have experienced daydreaming reconstitute themselves in a new daydream, and it is because our memories of former dwelling-places are relived as daydreams that these dwelling-places of the past remain in us for all time. (The poetics of space. Bachelard)
Stijn Demuynck
‘Van boom langs de pomp naar de koffietafel’
Drummer Stijn Demuynck bespeelt de Koer. Het timbre van de Koer met al zijn ruimtes, mensen en activiteiten zal te horen zijn in een feitelijke en een virtuele klankreis doorheen het gebouw.
Winnie Poncelet en Niek D’Hondt
Een ongewenste gast tracht in alle stilte De Koer over te nemen. De Koer strijdt strategisch terug, maar structurele offers moeten worden gemaakt. Opbouwen en afbreken.
De Huiszwam vertoeft op de koele, vochtige muren en vloeren van De Koer en heeft, ondanks zijn naam, weinig weg van een huisdier. Maar wat doet het daar en hoe komt het daar? Niek en Winnie betrekken de buurt in dialoog met de huiszwam.